Wednesday, June 18, 2014

Mitch Albom :)





             Pertama kali baca buku dia adalah buku yang telah diterjemah ke bahasa Melayu. Mula-mula baca, aneh. Tak pernah baca corak penceritaan dan gaya bahasa yang sangat unik. Dia adalah novelis yang menulis cerita di 'luar kotak' dan di luar imaginasi. Tajuk buku pertama yang menjadi pilihan :  For One More Day. 

          Buku ini mengisahkan tentang seorang lelaki yang cuba membunuh diri kerana rasa gagal dalam hidup namun secara tiba-tiba diberi peluang untuk bersama ibunya yang telah meninggal dunia untuk satu hari lagi. Ibunya yang diabaikan ketika hayatnya. He's not even went to her funeral because of his work's commitment ! Dan tiba-tiba dia berpeluang untuk melalui rutin harian ibunya. What a beautiful story :')


             Kalau tak minat english novel boleh cari yang Malay version. Buku ini sangat melibatkan emosi terutamanya kalau anda sudah lama tak balik rumah :)

              Buku-buku Mitch Albom tidak pernah mengecewakan. Play with your emotion, humanity, reason of life. make you want to be someone. make you realise how precious your life are.

             Kenapa tiba-tiba saya bercakap tentang buku Mitch Albom despite of other islamic books? Because it is not about the label but the content and his books make me become a better person. 


Aku pergi ke barat, 

aku melihat Islam tanpa muslim,

Aku pergi ke timur,

aku lihat muslim tanpa Islam.. 
*As-Syahid Syed Qutb


         



         

No comments:

Post a Comment