Tuesday, May 26, 2015

Aku malu pada engkau, ya Syabab.

      Pagi itu serba tidak kena. Sudah tiba di fakulti, tertinggal pula barang. Dalam kekalutan, saya bertembung dengan seorang pemuda berbangsa asing yang sedang khusyuk mengutip sampah. Langkah mulai perlahan. Muda, masih terlalu muda. Di saat sahabat seusianya masih bersekolah, dia di sini membanting tulang demi sesuap nasi.

       Menyedari langkah saya terhenti, dia sepertinya mengelak dan bersembunyi di balik tong sampah besar. Malu barangkali. Ketika itu terasa seperti luluh hati. Tiada apa untuk dimalukan dengan berusaha keras buat rezeki yang halal. Bahkan sayalah yang seharusnya malu. Berpeluang untuk belajar tetapi kesungguhan entah ke mana. Sibuk sedikit sudah mengeluh. Penat sedikit sudah menuntut kerehatan.
 


      Tiada kata yang mampu terucap. Hanya permohonan maaf buat semua yang berjasa tika  diri alpa dalam menuntut ilmu. 

     

“........ Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya)...."
[Alhujurat : 13] 

No comments:

Post a Comment